حقیقت خواب یا رؤیا صادقه از منظر قرآن
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۳۷۱۱
گروه فعالیتهای قرآنی- رؤیا و خواب، یکی از مباحث موردتوجه همگان بوده و همواره ذهن انسان را با سؤالاتی روبه رو کرده که آیا این خوابها تعبیر خاصی دارد؟ آیا خبر از آینده میدهد؟ این صحنههای زشت، وحشتناک و دلپذیر و سرو آفرین از کجا نشأت میگیرد؟
باآنکه خواب و رؤیا، بخشی از زندگی انسان است و یکسوم از عمر انسان در خواب سپری میشود و آدمی در عالم خواب با رؤیاهای گوناگون دستبهگریبان است، اما هنوز اکثر مردم از حقیقت خواب و خواب دیدن بیخبرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قرآن مجید در آیاتی از سوره زمر دقیقترین تفسیر را برای مسئله خواب بیان کرده، میگوید خواب یک نوع «قبض روح» و جدایی روح از جسم است اما نه جدایی کامل.
سید بهاءالدین حسینی، از اساتید دانشگاههای استان کردستان در گفتوگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: من سخنان خود در مورد خواب و رؤیا را با این آیه قرآن آغاز میکنم که: «اللَّهُ یتَوَفَّی الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیمْسِک الَّتِی قَضَی عَلَیهَا الْمَوْتَ وَیرْسِلُ الْأُخْرَی إِلَی أَجَلٍ مُسَمًّی إِنَّ فِی ذَلِک لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَکرُونَ؛ خدا روح مردم را هنگام مرگشان بهتمامی بازمیستاند و [نیز] روحی را که در [موقع] خوابش نمرده است [قبض میکند] پس آن [نفسی] را که مرگ را بر او واجب کرده نگاه میدارد و آن دیگر [نفسها] را تا هنگامی معین [بهسوی زندگی دنیا] باز پس میفرستد قطعاً در این [امر] برای مردمی که میاندیشند نشانههایی [از قدرت خدا] ست»
وی افزود: بر اساس این آیه بوده که ما از گذشتگان همواره این را شنیدهایم که خواب برادر مرگ است چراکه روابط روح و جسم به هنگام خواب به حداقل میرسد و بسیاری از پیوندهای این دو قطع میشود.
خواب اصحاب کهف قدرت الهی را به نمایش میگذارد
حسینی بیان کرد: یکی از شگفتانگیزترین خوابهایی تاریخ بشریت که شباهت بسیار نزدیکی به مرگ دارد، خواب طولانی و بینظیر اصحاب کهف است. خوابی که در آن از یکسو قدرت بیانتهای خداوند به نمایش گذاشتهشده و از سوی دیگر بهترین و روشنترین دلیل بر معاد جسمانی است.
وی اعلام کرد: قرآن درآیات متعدد ما را به این حقیقت آگاه میسازد که حداقل پارهای از خوابها، انعکاسی از آینده دور، یا نزدیک و بهنوعی رؤیای صادقه هستند.
این استاد قرآنی با اشاره به خواب حضرت یوسف در خردسالی که سجده کردن ماه و ستارگان در مقابل پایش و خبر از برگزیده شدن حضرت یوسف داشت، اشاره و عنوان کرد: در داستان خواب یوسف نبی (ع) و همچنین داستان خواب زندانیان که در آیه 36 سوره یوسف آمده است که: «وَدَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَیانِ قَالَ أَحَدُهُمَا إِنِّی أَرَانِی أَعْصِرُ خَمْرًا وَقَالَ الْآخَرُ إِنِّی أَرَانِی أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِی خُبْزًا تَأْکلُ الطَّیرُ مِنْهُ نَبِّئْنَا بِتَأْوِیلِهِ إِنَّا نَرَاک مِنَ الْمُحْسِنِینَ؛ و دو جوان با او به زندان درآمدند [روزی] یکی از آن دو گفت من خویشتن را [به خواب] دیدم که [انگور برای] شراب میفشارم و دیگری گفت من خود را [به خواب] دیدم که بر روی سرم نان میبرم و پرندگان از آن میخورند به ما از تعبیرش خبرده که ما تو را از نیکوکاران میبینیم» و داستان خواب حاکم مصر که در آیه 43 آمده است، به چند نمونه خواب برخورد میکنیم، که همه آنها از حوادث آینده پرده برداشته است.
وی افزود: تعبیر بعضی از این حوادث، مانند خواب یوسف (ع)، که میگویند: بعد از چهل سال به تحقق پیوست، نسبتاً دور بوده و بعضی مانند خواب پادشاه مصر و هم بندهای یوسف (ع) در آینده نزدیکتر اتفاق افتاده است.
حسینی به خوابهای تعبیر دار دیگری مانند رؤیای پیغمبر (ص) که در آیه 27 سوره «فتح» به آن اشارهشده که میفرماید: «لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیا؛ حقا خدا رؤیای پیامبر خود را تحقق بخشید [که دیده بود]» و خواب حضرت ابراهیم(ع) که در آیه 102 سوره «صافات» به آن اشارهشده که «قَالَ یا بُنَی إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُک فَانْظُرْ؛ گفت ای پسرک من من در خواب [چنین] میبینم که تو را سر میبرم پس ببین چه به نظرت میآید» اشاره کرد و از صادقه بودن بعضی از رؤیاها خبر داد.
وی اعلام کرد: پیامبر(ص) در این زمینه میفرماید: «خواب و رؤیا سه گونه است: گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است، گاه، وسیله غم و اندوه از سوی شیطان، و گاه مسائلی است که انسان در فکر خود میپروراند و آن را در خواب میبیند».
خوابهای رحمانی جبنه بشارت دارند
وی بیان کرد: روشن است، خوابهای شیطانی چیزی نیست که تعبیر داشته باشد، اما خوابهای رحمانی که جنبه بشارت دارد، حتماً باید خوابی باشد که از حادثه مسرتبخش در آینده پرده بردارد.
وی عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «یکی از بدترین چیزهایی که درباره امتم از آن هراس دارم، پرخوابی است» بر اساس این دستور پیامبر همانگونه که دین اسلام هیچ افراطوتفریطی را نمیپذیرد در مورد خواب نیز باید حالت میانهای را رعایت کرد.
وی در پایان تأکید کرد: ازنظر آموزههای قرآن، انسان نباید همهشب را یکسره در خواب باشد، بلکه باید در میانه شببیدار شده و عبادتی را انجام دهد و آرامشی را کسب کرده و دوباره بخوابد. از همین رو، بیدار شدن از خواب در دل شب برای تهجد، نماز شب و قرائت قرآن، توصیه خداوند به پیامبر (ص) و مؤمنان است.
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان فعالیت های قرآنی خواب و رؤیا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۳۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمان پیشگامان تربیت علمی و اعتقادی نسل آینده کشور
ایسنا/زنجان امام جمعه ابهر گفت: بدون علم، اعتقاد درستی وجود نخواهد داشت و در این عرصه معلمان پیشگامان تربیت علمی و اعتقادی صحیح نسل آینده کشور هستند.
حجتالاسلام سعید مرادپور امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) در زنگ سپاس معلم ابهر با اشاره به تلاشهای خالصانه معلمان دلسوز و فداکار در راستای تعلیم و تربیت دانشآموزان، اظهار کرد: در عرصه علم و پیشرفت و تعالی کشور نقش برجسته معلمان انکارناپدیر است و تربیت و آموزش هیچگاه از یکدیگر و از علم جدا نیستند.
وی با تبیین و تشریح جایگاه علم در دین مبین اسلام و کلام ائمه اطهار (ع)، اظهار کرد: بدون علم، اعتقاد درستی وجود نخواهد داشت و در این عرصه معلمان پیشگامان تربیت علمی و اعتقادی صحیح هستند که در راستای شکوفایی علم و دانش در وجود دانشآموزان از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند.
او با توضیح اینکه معلمها گرانقدرترین و باارزشترین ویژگی انسانی را به ما میآموزند زیرا در عالم انسانیت، انسان جز علم هیچ شرافت و ارزشی ندارد، افزود: در روایت آمده است، انسانی که علم نیاموزد و در خدمت علم نباشد، مانند خار و خاشاک روی آب است.
امام جمعه ابهر با یادآوری اینکه علم تنها چیزی است که انسان را انسان میکند و هیچ بدلی ندارد، اذعان کرد: به همین خاطر است دین ما بزرگترین ارزش را به علم داده است تا جایی که وقتی ملائکه از خداوند سبحان پرسیدند چرا به آدم سجده کنیم خداوند فرمود: برای اینکه آدم عالم است.
در ادامه این مراسم نیز مدیر آموزشوپرورش شهرستان ابهر با اشاره به ارزش و جایگاه معلم در احادیث و روایات ائمه معصومین و در کلام مقام معظم رهبری، عنوان کرد: در صیانت از شان و جایگاه معلم هم خود معلم و هم وزارت آموزش و پرورش و هم دستگاههای فرهنگی و تبلیغی وظیفه دارند و اکرام معلم باید به صورت یک فرهنگ عمومی درآید.
مجید مرادی با بیان اینکه همه باید بدانند خرج کردن برای آموزشوپرورش سرمایهگذاری و ساخت زیر بناها است، تصریح کرد: خروجی آموزش و پرورش باید انسانهایی مومن، خردمند، اندیشمند، منصف، منضبط و در یک کلام متخلق به اخلاق اسلامی باشد.
انتهای پیام